Projecte Geografia Existencial

En aquesta pàgina web volem posar en pràctica el que anomenem una geografia existencial.

Existir, etimològicament, vol dir situar-se fora d’un mateix. En aquest sentit, l’existència humana posa en relació els trets personals i socials amb el medi ambient i els converteix en mostres de la seva existència.

La premsa de la Caseta, tallada en la pedra sorrenca, n’és un clar exemple. Es tracta d’una forma que ens (in)forma, no només de la morfologia que té la roca en aquell indret concret, sinó també del tipus de vida que s’hi duia a terme. La premsa recorda un passat en què bona part del que ara són boscos havien estat vinyes i aquestes vinyes creixien enmig d’un camp social en què les relacions de tipus feudals eren encara ben presents. Aquesta premsa condensa la història social del lloc i la història ecològica (com veurem, les vinyes es varen haver d’arrancar durant l’edat moderna, segurament a causa del canvi climàtic). És una clara mostra de l’existència humana.

Premsa de vi de la Caseta

Premsa de vi de la Caseta

També en aquest sentit els topònims són mostres de l’existència humana: posar nom a un lloc és singularitzar-lo, treure’l de l’anonimat, donar-li existència pròpia. Històricament, l’espai va ser puntualitzat mitjançant aquests topònims. En uns casos, els llocs varen adquirir nom dels seus propietaris o persones que hi estaven vinculades (la roca d’Alarit, per exemple); però en altres casos són els llocs els que donen nom a les persones (és el cas de les grans masies de la zona).

Per tot plegat, cal donar molta importància a la toponímia dels llocs.

La geografia és una ciència que és una ciència positivista i alhora crítica que estudia les manifestacions de l’acció humana sobre el planeta o ecumene.

El planeta té una dinàmica basada en la lluita entre la biostàsia i la resistàsia i damunt d’aquesta lluita es produeix la interferència humana. Si la interferència és per acció, s’actua a favor de la resistàsia (a favor del mitjà geològic) i quan no s’actua segurament es dóna major preponderància a la biostàsia.

Comentaris
  1. admin ha dit:

    La geografia és una ciència que ha nascut amb l’aproximació científica a la realitat. Les mirades a la realitat existencial pròpies d’altres mediances no li han servit per gaire cosa més que per fer-ne antecedents o primeres referències a realitats que varen començar més endavant. En aquest sentit, les geografies mítiques no han estat pràcticament estudiades des del punt de vista geogràfic.
    La geografia, a més, s’ha vinculat de manera excessiva al món universitari, amb les seves maneres de funcionar i els seus jocs de paradigmes. Això ha fet que el seu funcionament hagi perdut sovint el vincle amb la realitat material dels llocs. I quan aquest vincle no s’ha perdut, ha estat perquè en bona part s’ha treballat des d’aproximacions molt objectivistes.

  2. admin ha dit:

    La primera fase del projecte “geografia Existencial” se centra en l’elaboració del catàleg d’elements patrimonials i parapatrimonials del municipi d’Aiguafreda. Posteriorment, i a mida de les possibilitats, s’anirà estenent cap a la resta de l’Alt Congost.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s